Racefoxtest

Då har jag testat Racefox för första gången, eller ska man kanske säga att Racefox testat mig? Beror väl helt och hållet på hur man ser det 🙂
Hur som helst så tog jag på mig rullskidorna igår och kopplade Racefox smartbelt på mig och gav mig ut.
Det var rejält blött på vägen ska tilläggas efter snön som kom dagen innan men som nu smält bort igen. Så lite extra tungt gick det nog men ändå kändes allt bra.
Det är dock otroligt vad lite pep gör, i normala fall när man börjar känna sig lite trött så ger man sig. Men med coachen i öronen som hela tiden kommenterar hur man ligger till och som påpekar när man gör något bra men även påpekar om man bör ge lite till. Trotts att man börjar bli lite trött så orkar man ge mera.

Jag gjorde två guidade tester igår och den första var helt enkelt ett grundtest för att kolla hur jag låg till nu med stakningen, sedan körde jag även en stakningstest för att kolla stabiliteten. Första testet var ganska lugnt då man skulle köra i normalt tempo i 8 minuter och helt enkelt hitta rytmen. Testet mäter av det mesta vad gäller stakteknik, rytm, båltryck, vinklar och allt vad det nu kan vara.

Andra testet var ett ganska tufft test då det var intervaller 2+2*5. Resultatet och delar av analysen kan ses i bilden nedan:

Man får även nyckeltal i testen som man använda för att referera till lite olika nivåer. Mina nyckeltal blev på Attack:9,1. Båltryck:16,6. Frekvens:46 och Stabilitet 4,2.
Jämför man då dessa värden med andra så ligger jag på värden jämförs med elitmotionär på gräns till elitåkare. För att jämföras med elitåkare så har de t.ex. i Attack 10-13 . Tittar man på mitt båltryck och stabilitet så är jag till och med inom gränsen för elitåkarna. Frekvensen bör jag dock öka en del för att komma dit, där saknas det 4 staktag per minut för att nå gränsen.

Ja, detta låter ju verkligen bra men det som ska tilläggas är att dessa gränsvärden är vad elitåkaren gör på ett vasalopp, alltså ca 4 timmars åkning, elitmotionären 6 timmar.
Själv körde jag i 30 min så helt klart sjunker mina värden efter ett tag.
Att hålla stabiliteten kan jag tänka mig fungerar en längre tid men attack och båltryck måste ju sjunka en hel del. Ska bli väldigt kul att köra lite distansträning senare för att se vad värdena slutar på då.
Kollar man siffrorna under passet är det dock likvärdigt rakt igenom i stort sett och till och med lite högre mot slutet. Så det kan ju även vara så att tekniken förbättrades med de tips man fick så vem vet. Kanske har man ändå lite talang 🙂

En annan tanke jag hade var väl egentligen den att jag hade hoppats på betydligt lägre siffror nu första gången. Detta på grund av att det hade ju då känts mycket lättare att förbättra sig. Det är ju trotts allt därför jag köpt denna utrustningen, för att få hjälp med tekniken och liknande. Om det nu visar sig att jag redan har bra teknik, ja, då är det väl bara att inse att det inte är tekniken det är fel på, det är helt enkelt latmasken som måste skrämmas ur en 🙂

Idag blir det dock ingen skidtur då det regnar men tänkte i stället ta en löptur.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.