Nu är årets lopp nära och gårdagen bjöd på ett fint formbesked då jag snittade 3.51 min/km över 18 km. Föret bör bli väldigt likt på söndagens Pilgrimslopp.
Så mitt mål att köra loppet under 2 timmar kan bli verklighet. Det som dock kan ge en liten osäkerhetskänsla är årets bansträckning.
Tidigare år har avslutningen varit uppe på höjde i Lofsdalen men i år talar allt för att avslutningen kommer bli på ordinarie plast nere i byn.
Själv har jag ju aldrig åkt den bansträckningen så därför är jag ju lite osäker på hur den ser ut.
Vad jag förstått så borde det bli mera nerför men kanske blir det lite längre. Just detta har jag faktiskt ingen koll på utan det får bli en liten överraskning.
Ett annat orosmoment är vallningen då prognosen säger 5-10 minus vid start men sedan kommer solen snabbt att värma på i spåret och då blir det något helt annat.
En tanke jag har är att lägga klister och täcka med burkvalla. Hade jag vetat hur slutdelen sett ut och om det är som jag tror att det är flackt eller nerför sista milen så skulle jag lägga fäste enbart för första milen som är uppför. Alltså lägga tunt och sedan bara köra på stakning sista milen. Andra milen vet jag att där kan jag köra helt utan fästvalla.
En stor förändring som jag tränat på de sista träningsrundorna som jag gjort har faktiskt ingenting med tekniken på skidorna att göra. Jag började faktiskt träna på det på min senaste cykeltur och märkte vilken skillnad det gjorde.
Den stora förändring är helt enkelt andningen. Jag har tidigare snabbt kommit upp i flås men då bara andats i övre delen av halsen/lungorna.
Med en sådan andning så får man inte ut någon energi i blodet. I stället har jag nu fokuserat på att andas med magen vilket gör att betydligt mer energi går ut i kroppen.
Egentligen lite lustigt att jag inte tänkt på detta tidigare. Jag har ju trotts allt tränat yoga och där är ju andningen väldigt viktig.
En extra liten pluspoäng på min snabbtur vid motorbanan i torsdag var att jag nu toppar listan av alla de åkare som kört sträckan och registrerat den på Strava.