Uppföljning

Senaste inlägget gav mycket respons. Lite synd bara att inte kommentarerna kom här på bloggen, men jag har även förståelse för de som kommenterat då de kommenterat i en sluten grupp på Facebook som handlar just om utmattningssyndrom.
Det är ju inte en sjukdom man direkt går omkring och skryter om och hänger ut sig själv.
Det är inget som jag heller gör men valde ändå att skriva om det här för att förhoppningsvis kunna hjälpa någon.
Och när man får kommentarer som att man hjälpt till att väcka nyfikenheten och till och med få vissa att ge sig ut för att testa på att träna. Det värmer hjärtat.
Men även jag fick lära mig saker och det var att vissa faktiskt mått väldigt dåligt efter träning. Detta väckte mitt intresse på att ta reda på mera och fundera över varför det kan bli så.

Vad gör jag som gör att jag mår bra av träning och vad kan det bero på att vissa mår dåligt?
Det första jag kom och tänka på är vikten av hitta en balans mellan träning och vila. Även kosten är viktig att tänka på.
Jag skulle kunna tänka mig att de som mår väldigt dåligt efter träning har svårt att hitta vilan efteråt för att få kroppen att återhämta sig.
Lever man ett stressigt liv och kanske då och då hittar en lucka för träning och då ger sig ut och kör ett ganska hårt pass. För att sedan fortsätta sin stress efteråt kommer absolut att få bakslag.

I all min träning så har jag jobbat med att hitta balansen mellan träning och vila.
För att få en balans finns lite riktlinjer att följa. Dessa är naturligtvis olika för hur tränad man är. Men om man räknar med att man kan springa 5 km på ca 25 min så bör dessa fungera.
Är man ute 45-60 min med snabb gång behöver man väldigt få timmar för återhämtning. Ökar man däremot på och kör lite snabb löpning samma tid kan man räkna med 12-18 timmar innan kroppen har återhämtat sig.
Kör man hårda intervaller eller tung styrketräning kan det ta upp till 36 timmar innan kroppen återhämtat sig i alla fall till 90-95%.

Nu är ju inte tanken att man ska behöva ligga och sova ett dygn efter ett träningspass men man ska i alla fall inte ut och köra ett till pass innan.
Men man ska heller inte hålla på med en massa andra sysslor som kanske är fysiskt krävande.
Det allra viktigaste för återhämtningen är dock sömnen. Sover man dåligt så återhämtar inte kroppen sig.

En stark orsak till mitt insjuknande var absolut sömnen då den var oerhört dålig. Nu mera är det oerhört sällan som jag sover dåligt. Och jag sover som bäst när jag fått gjort något fysiskt under dagen.
Har jag haft en stressig dag eller att det hänt något olustigt så vet jag ju att då kan sömnen bli lidande.
Före en tävling eller liknande kan jag också ha lite svårt med sömnen men det har aldrig varit något som gjort min prestation lidande för just tävligen. Kroppen klarar av att ha en dålig nattsömn lite då och då. Jag vet att när det gäller mig så sover jag väldigt gott natten efter och så är jag återställd igen.

Vad gäller kost så ska man även tänka på att man måste även ge kroppen något att äta när man tränar. Får inte kroppen energi så återhämtar den sig inte. För all träning innebär ju att man faktiskt bryter ner muskler och liknande och för att de ska läka igen måste de få näring.
Därför ser jag alltid till att vara noga med vatten under mina pass och direkt efteråt jag avslutat så ser jag till att äta något. Det kan vara en frukt eller energibar. Det finns de som säger att man ska äta något senast 5 min efter avslut.
Kör jag längre distanspass så ser jag även till att ha något med mig så att jag får äta under själva passet.
Som kuriosa kan jag väl även tillägga att jag inte direkt tänkt på vad jag stoppat i mig tidigare så det är också något som jag nu mer tänker på. Som frukost har jag i alla fall i ett års tid nu ätit havregrynsgröt. Tror det har hjälpt till en hel del.
Vad gäller matlagning så är jag ibland lite slö men har i alla fall tanken hela tiden att jag ska försöka äta nyttigt så det har blivit mera grönsaker, fisk och liknande än tidigare.
Men det är även väldigt gott med pizza och hamburgare 🙂
Godis är också väldigt gott men jag gör allt för att hålla mig borta från det. Är jag riktigt godissugen så köper jag gärna naturgodis.
Men samtidigt måste man även se det som så att är man duktig på att träna så kan man även unna sig lite gott ibland.
När jag började träna så satte jag upp ett mål om att jag skulle ner till 85 kg. Vägde då runt 100 kg. Jag har nästan nått det målet då jag nu under väldigt lång tid legat och pendlat mellan 86-88 kg.
Ett tag tyckte jag det var ett problem att jag inte gick ner mera men inser ju också att det inte enbart är fett som väger. Muskler väger också 🙂

Ja, nu har jag skrivit en hel del igen och tyvärr kan jag nog säga att jag är bättre på att hitta balans i träning än att hålla tråden i detta med att skriva. Jag skriver vad som faller mig in men jag hoppas ändå att ni som läser får någon hjälp av det 🙂

Fortsätt gärna att kommentera om ni tycker något är bra eller kanske helt fel och skriv det som jag sa gärna här om ni känner för det.

 

Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.