Sprucket hjul

I senaste inlägget trodde jag att det var en förkylning på gång så jag tog det lite lugnt.
Måndagens träning bestod i en tur runt sjön tillsammans med Nina och vår häst Euro. Det blev ett kul teknikpass på cykel då det faktiskt ger en hel del att cykla väldigt långsamt. När Nina och Euro skrittade så gick det långsamt och då tränade jag på att ligga väldigt nära dem och på det viset fick jag träna balans riktigt ordentligt.

I stället för att träna ute på tisdagen så plockade jag in cykeln och monterade den på trainern. Nu ville den inte riktigt fungera som jag ville då drivningen inte fungerade som jag ville på racern. Förra säsongen körde jag ju med specialhjul på MTB’n. Denna gången ville jag dock använda racern och det fungerade inte riktigt lika bra.
Men redan samma kväll som jag körde fick jag även tips på hur jag skulle fixa problemet. Så nästa gång hoppas jag det går bättre.

Onsdag blev det en tur igen på rullskidorna då jag faktiskt klarade mig från förkylningen. Onsdagens tur blev ett litet intervallpass på 13,6 km.

Torsdag blev en ren vilodag för att få kroppen att läka och hela sig.

Idag när jag kom hem från jobbet kände jag mig i och för sig lite trött men kände ändå att jag behövde ut på en tur. Tyvärr kände jag mig lite trött i kroppen och det blev till att slita lite extra. Hade en tanke efter ett tag att jag enbart skulle åka runt byarna men vägrade ge mig och beslutade för mig själv att milen skulle jag klara. Runt byarna är det ca 7 km.
Så det krävdes att ta en liten extra runda för att få ihop hela milen, men det gick ändå bra. Trotts att de sista 4 km blev i motvind. En annan motgång var dock att jag upptäckte att ena bakhjulet börjat spricka. Har ingen aning om hur länge det kommer hålla. Det återstår att se.

Min nästa planering blir att börja träna lite stavgång i skidbacke. Att åka rullskidor sliter en del på armbågarna och även om jag nu inte känt någon värk i armbågarna så vill jag ändå ha något att variera med.
Stavgång i backe är även effektivt då det är lättare att komma upp i puls och det ger en bra styrketräning även om man går.
Som sagt så har jag inte fått någon värk i armbågarna men mina händer har fått en hel del blåsor efter all rullskidåkning. Detta är naturligtvis något som jag måste se över innan mars då jag anmält mig till Vasaloppet öppet spår. Att köra nio mil med blåsor i nävarna tror jag inte blir någon hit, men jag har ju fortfarande lite tid på mig att fixa till det.
Det bör nog även vara fixat till den 7 januari i och för sig för då är jag anmäld till Axa Ski Marathon på 42 km.

Jag är även anmäld till ICA-klassikern så om tre dagar börjar jag första delmålet att springa Lidingöloppet. Till skillnad från de som springer en riktigt klassiker så har jag nio veckor på mig att klara de tre milen. Så det kommer naturligtvis bli en bra kombination att börja med stavgång. Jag har ju mitt problem med benhinnorna men tror de kan tränas upp genom att ta det försiktigt.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.