MTB-premiär

Nu är det avklarat och jag gjorde det. I fredags eftermiddag åkte jag och min PT ner till Dals-Långhed där vi bokat rum för övernattning. Det var ett oerhört lugnt och mysigt boende så jag kan varmt rekommendera Kanalvillan.

Att cykla 45 km på landsväg och jämföra det med 57 km på MTB-tävling vet jag nu definitivt att det inte fungerar. Det visste jag även innan innerst inne men eftersom jag aldrig kört en MTB-tävling tidigare så måste man ju jämföra med något. För 45 km landsväg var det längsta jag cyklat i ett sträck tidigare och det var förra hösten när jag körde Leksandrundan Nord. Detta på tiden 1.45.
För någon vecka sedan körde jag 34 km i skogsterräng och blev väldigt trött. Förmodligen även av diverse faktorer men var lite tveksam till hur det skulle gå i helgens tävling.

Helgens tävling. Dalslands XC bjöd på en massa backar upp och ned. Sammanlagt 726 höjdmeter. Nu är det ju så att jag tränat lite backkörning och tycker samtidigt att det inte gör så mycket om det är lite backigt för jag återhämtar mig väldigt fort i nedförskörningarna har jag märkt. Och jag brukar säga att är start och mål på samma ställe så kommer det alltid en nedförsbacke efter en uppförsbacke och då får man vila.
Detta är dock en sanning med modifikation har jag fått lära mig. Om man kör landsväg så stämmer det bra att man kan vila i nedförsbackarna. I denna tävlingen var det verkligen inte så. I ett flertal av nedförskörningarna så var det så blött och skitigt så det inte ens gick att köra utan man fick gå. Där det gick att köra gällde det att hela tiden vara på helspänn för att inte köra omkull.
Nu var det naturligtvis även körning på både asfalt och grus så det gick att släppa av nedför. Men kul var det.
Jag höll en snitthastighet på 17,1 km i timmen och slutade på tiden 3.38.47. Segrarna gick in på 1.56 och den som kom sist höll på i 5.46. Så jag var långt från första platsen men ännu längre från sista platsen (tror jag räknat rätt) 🙂

Min PT påtalade efter loppet att var jag nu inte nöjd över min bedrift så skulle han (ja, det vill jag inte nämna här) 🙂 Han vet nämligen hur dålig jag brukar vara med att tro på mig själv och vara nöjd över vad jag gör.
Visst var jag oerhört trött under flera partier och undrade vad jag hade gett mig in på men det fanns aldrig en tanke på att ge upp.
Jag kan helt ärligt säga att jag är oerhört nöjd och stolt över mig själv att jag har klarat detta lopp och ser nu framemot nästa lopp om två veckor i Uppsla, Pearl Izumo. Detta lopp ska vara tuffare än dagens men eftersom det nu blev så blött så blev dagens bana trotts allt tuffare än Uppsala. Om det nu inte blir regn även i Uppsala för då kanske även den blir lika tuff. Om inte värre.

Till slut kan jag väl säga att så här dagen efter så visst känns det i kroppen men jag är så nöjd över att jag fortfarande känner mig riktigt bra i ryggen. Var ju lite orolig över om den skulle hålla även för detta racet men det gjorde den.
Nu är det dags att gå ut och ta hand om cykeln. Igår kväll när jag kom hem så spolade jag bara av det värsta för det hängde jord på den. Men nu ska den få sig en riktig rengöring.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

2 svar på MTB-premiär

1. britta skriver:

Grattis! 🙂 Riktigt bra kört! Vågade mig aldrig på det där med att köra i skogen under min korta ”cykelkarriär” men kan tro att det är roligt och kul att bli lite skitig också 😉
    Men själv skulle jag nog vara alldeles för rädd för att vurpa. Man är ju inte 25 längre så när man väl skadar sig nu så blir det väl så mycket mer omfattande. Härligt att det blev så positivt för dig i alla fall!
    Ha det bra och hälsa !

2. gerfoto skriver:

Ja nog har jag räknat med att snart smäller det men det är som man säger smällar som man får ta 🙂
    Fast kan även avslöja att jag tar det försiktigt. Var som sagt en hel del passager som jag hoppade av och gick. Framför allt de partier där fötterna försvann i skiten när man trampade 🙂
    Men visst är det kul att bli riktigt skitig ibland och få känna sig som barn på nytt 🙂